Πέμπτη, 5 Αυγούστου 2010

Τί Τρώτε Σε Αντίθεση με το Πόσο Τρώτε

Υπάρχει μία έντονη και διαρκής διαφωνία μεταξύ των διαιτολόγων και των φανατικών του fitness σχετικά με το τι να τρώτε και του πόσο να τρώτε.


Κάποιοι ισχυρίζονται ότι ο έλεγχος του βάρους είναι απλά θέμα του τί τρώτε. Πιστεύουν ότι αν τρώτε τις σωστές τροφές στις σωστές μερίδες, θα είστε υγιείς. Το να τρώτε τα λάθος πράγματα είναι αυτό που προκαλεί τις λιγούρες για ανθυγιεινές τροφές με περιττές θερμίδες. Αυτό συμβαίνει γιατί οι κακές τροφές μπορούν να επηρεάσουν τις ορμόνες μας δίνοντάς μας την αίσθηση της πείνας και της ελλιπούς διατροφής.


Από την άλλη, υπάρχουν και αυτοί που πιστεύουν ότι ο έλεγχος του βάρους έχει να κάνει απλά με το πόσες θερμίδες καταναλώνονται σε σχέση με το πόσες θερμίδες καίγονται, ανεξάρτητα από το ποια είναι η πηγή της τροφής. Χρησιμοποιώντας αυτή τη θεωρία, ένα άτομο που διατηρεί μία μείωση θερμίδων κατά 500 την ημέρα θα πρέπει να χάνει μισό κιλό την εβδομάδα, εφόσον μισό κιλό σωματικού βάρους είναι ίσο με 3500 θερμίδες (500 θερμίδες Χ 7 ημέρες = 3500 θερμίδες).


Ποιο είναι σωστό; Και τα δύο. Αλλά, αν και ίσως σας ακούγεται αστείο, πρέπει να πω ότι αυτοί που πιστεύουν τη θεωρία "τί τρώτε" είναι πιο σωστοί. Αυτό το γνωρίζω με βάση την επιστήμη αλλά και αμέτρητες δοκιμές.


Ναι, θα χάσετε βάρος έχοντας μειωμένη λήψη θερμίδων, αλλά αν αυτές οι περιορισμένες θερμίδες προέρχονται κυρίως από υπερβολικά επεξεργασμένες τροφές με μικρή θρεπτική αξία, θα σας δώσει μία απαίσια αίσθηση και θα νιώθετε συνεχώς πείνα. Επιπλέον, τέτοια δίαιτα θα δημιουργήσει ένα χάος στις ορμόνες σας που θα έχει ως αποτέλεσμα να κανιβαλίσετε τους μυς σας αντί να κάψετε λίπος. Αυτή είναι η δίαιτα στην οποία στρέφονται οι περισσότεροι άνθρωποι και είναι ο λόγος που η απώλεια βάρους σπάνια είναι μόνιμη.


Ο ρυθμός του μεταβολισμού σε ηρεμία (RMR = resting metabolic rate) είναι ένας σημαντικός παράγοντας στο να μείνουμε αδύνατοι και επηρεάζεται κατά ένα μεγάλο βαθμό από τη σύνθεση του σώματός μας, με τους μυς να είναι ο μεγαλύτερος σύμμαχός μας στο κάψιμο θερμίδων. Λέγοντας αυτό, είναι σημαντικό να τονίσουμε την αλλαγή στη σωματική σύνθεση και όχι μόνο την απώλεια βάρους. Η απώλεια μυϊκού βάρους είναι κακή και αντιπαραγωγική. Το να χρησιμοποιείτε μόνο τη θεωρία του πόσες θερμίδες τρώω σε αντίθεση με τις θερμίδες που καίω, μπορεί στην καλύτερη περίπτωση, να σας δώσει μία προσωρινή λύση. Είναι μη ρεαλιστικό και ανθυγιεινό να ακολουθήσετε μία διατροφή που έχει ως αποτέλεσμα να νιώθετε κούραση και πείνα ενώ οι ορμόνες σας βρίσκονται σε αμόκ.


Αντ' αυτού, χρησιμοποιήστε έναν συνδυασμό των δύο αυτών θεωριών. Είναι τόσο μη ρεαλιστικό να περιμένετε από τους ανθρώπους να τρώνε πάντα γεύματα σε τέλειες μερίδες όσο το να ακολουθείτε συνεχώς μία περιοριστική διατροφή χωρίς να δίνετε έμφαση στη διατροφική αξία. Ναι, είναι αλήθεια ότι τρώγοντας συνεχώς γεύματα με τη σωστή αναλογία μακροθρεπτικών συστατικών θα ελαχιστοποιήσει τις λιγούρες σας, αλλά είναι πολύ πιο εύκολο να το λέμε από το να το κάνουμε. Για τους περισσότερους από εμάς, το να τρώμε πάντα απολύτως ισορροπημένα γεύματα απλά δεν είναι εφικτό. Θα πρέπει να προσπαθούμε να έχουμε ισορροπημένα γεύματα και αν αυτό δεν είναι δυνατό, θα πρέπει να κοιτάξουμε αν είναι δυνατόν να ισορροπήσουμε τα μακροθρεπτικά συστατικά - υδατάνθρακες, λιπαρά και πρωτεΐνες - κατά τη διάρκεια της ημέρας μας, αν όχι σε κάθε γεύμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου