Τρίτη, 31 Ιουλίου 2012

6 λόγοι που τρώτε όταν δεν πεινάτε - και πώς να σταματήσετε


Υπάρχουν κάποιοι λόγοι που ίσως τρώτε όταν δεν πεινάτε - και τι μπορείτε να κάνετε γι' αυτό.

Όταν δεν πεινάτε αλλά τρώτε:

Η ζωή και ο έλεγχος των θερμίδων θα ήταν πολύ πιο εύκολα αν τρώγαμε μόνο όταν πεινούσαμε πραγματικά. Τότε θα ήταν απλά ένα βιολογικό κίνητρο που χρειαζόταν να ικανοποιήσουμε - όπως όταν πίνετε ένα ποτήρι νερό όταν ο λαιμός σας είναι στεγνός. 

Ένας από τους λόγους είναι ότι υπάρχουν πολλά που σχετίζονται με το φαγητό - με ποιον είστε μαζί, ποια είναι η περίσταση, πώς αισθάνεστε - οπότε το φαγητό είναι κάτι περισσότερο από ένας απλός τρόπος για να γεμίσετε την κοιλιά σας. Αντί αυτού, η πράξη του φαγητού μπορεί να γίνει μία σχέση συναισθηματικά φορτισμένη. Αν αυτό σας ακούγεται γνώριμο, εδώ είναι μερικοί από τους λόγους που ίσως να τρώτε - ακόμα και αν δεν σκοπεύατε να φάτε - και τι μπορείτε να κάνετε γι' αυτό.

Τρώτε για ανακούφιση/παρηγοριά

Για τους περισσότερους ανθρώπους, αυτό είναι το νούμερο ένα. Ίσως έχετε κάποιες τροφές στις οποίες πηγαίνετε για να απαλύνετε τον πόνο μίας δύσκολης ημέρας στη δουλειά ή μίας διαφωνίας με ένα συγγενή. Δυστυχώς, η ανακούφιση δε διαρκεί για πολύ συνήθως - συχνά αντικαθίσταται γρήγορα από τύψεις, επειδή φάγατε κάτι που δεν έπρεπε. "Το να καταπίνετε τα συναισθήματά σας" με φαγητό δεν πρόκειται να διώξει το πρόβλημα - ίσως θα ήταν καλύτερα να προσπαθήσετε να χειριστείτε τα ζητήματά σας μετωπικά. Τηλεφωνήστε σε ένα φίλο, κάντε μία γρήγορη βόλτα για να ξεθυμάνετε ή γράψτε τις σκέψεις σας σε ένα ημερολόγιο.

Τρώτε ως επιβράβευση
Ποτέ δεν το κατάλαβα αυτό, αλλά είχα αρκετούς πελάτες που επιβράβευαν τον εαυτό τους επειδή έκαναν κάτι καλά στη δίαιτά τους με … φαγητό. Δεν πειράζει να επιτρέπετε στον εαυτό σας να έχει ένα γλυκό που και που - αυτό είναι κάτι φυσικό. Αλλά αν επιτρέπετε στον αυτό σας να τρώει κάτι γλυκό μόνο σαν επιβράβευση επειδή ήσασταν καλοί, τότε αυτό το γλυκό γίνεται κάτι πάρα πολύ ξεχωριστό - και τόσο επιθυμητό που θα το θέλετε ξανά και ξανά. Βρείτε έναν άλλο τρόπο να επιβραβεύσετε τον εαυτό σας - μπορείτε να κατεβάσετε κάποια καινούργια μουσική που σας αρέσει ή να κάνετε ένα μασάζ.

Τρώτε γιατί νομίζετε ότι πρέπει να φάτε

Σκεφτείτε όλες τις φορές που είπατε στον εαυτό σας, "θα πρέπει να το φάω αυτό γιατί μου το προσέφεραν" ή "η μαμά αφιέρωσε τόσο χρόνο για να το φτιάξει αυτό για εμένα και δε θέλω να την προσβάλλω" ή "θα πρέπει να φάω αυτό το φαγητό που έμεινε γιατί δεν είναι σωστό να πετάω φαγητό." Αντί γι' αυτό, βάλτε το φαγητό που έμεινε στην άκρη - αυτό είναι πολύ εύκολο. Αν και δεν είναι το ίδιο εύκολο το να μη δεχτείτε φαγητό που σας προσφέρουν, αλλά μπορείτε να πείτε, "ευχαριστώ, φαίνεται πεντανόστιμο, αλλά δεν πεινάω τώρα". Ή μπορείτε να το δεχτείτε και να φάτε μία ή δύο μπουκιές από ευγένεια.

Τρώτε γιατί υπάρχει φαγητό μπροστά σας

Δε θέλατε να φάτε αυτή τη σοκολάτα που υπήρχε στο ψυγείο - απλά ήταν εκεί μπροστά σας. Δεν ψάχνατε γλυκό - αλλά τα κουλουράκια στον πάγκο της κουζίνας της μαμάς σας ήταν εκεί μπροστά σας. Την επόμενη φορά που θα συμβεί αυτό, ρωτήστε τον εαυτό σας - "αν αυτό το φαγητό δε βρισκόταν μπροστά μου, θα σκεφτόμουν να το φάω;"

Τρώτε γιατί τρώνε και οι άλλοι

Κάποιοι συνάδελφοί σας σας καλούν να βγείτε για φαγητό - αλλά μόλις φάγατε. Είχατε φάει ένα υγιεινό σνακ πριν πάτε στο σπίτι του φίλου σας για να δείτε ποδόσφαιρο - και έχει ήδη παραγγείλει πίτσες. Σε καταστάσεις σαν κι αυτές, ίσως να νιώσετε πίεση να φάτε για να γίνετε "μέρος της ομάδας". Αλλά σας διαβεβαιώνω - μπορείτε να είστε το ίδιο κοινωνικοί με ένα ποτήρι τσάι ή ένα ποτήρι ανθρακούχο νερό στα χέρια σας όσο αν είχατε ένα πιάτο γεμάτο φαγητό που ούτε θέλατε, ούτε χρειαζόσασταν.

Τρώτε για περισπασμό

Αυτό επίσης ισχύει και για το "τρώτε όταν βαριέστε." Τρώτε γιατί είτε σας κρατάει από το να κάνετε κάτι άλλο που θα έπρεπε να κάνετε - ή γιατί δεν έχετε κάτι άλλο να κάνετε. Το να χρησιμοποιείτε το φαγητό για ψυχαγωγία μπορεί να είναι επικίνδυνο. Αντί γι' αυτό, κάντε μία σύντομη βόλτα στη γειτονιά σας ή πέστε στο πάτωμα και κάντε μερικές διατάσεις ή μερικούς κοιλιακούς ή μερικές κάμψεις και κάντε την άσκηση να είναι ο περισπασμός σας - όχι το φαγητό.

Της Susan Bowerman, MS, RD, CSSD
Μετάφραση: Θεόδωρος Αραμπατζής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου