Τετάρτη, 7 Οκτωβρίου 2009

Ψωμί - Να τρώει κανείς ή να μην τρώει;

Πηγή www.bodyrock.tv


Η ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΤΩΝ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΩΝ: ΤΟ ΨΩΜΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΑ ΚΑΚΟ;

Κάθε φορά που κάποιος ξεκινάει μία τρελή δίαιτα πείνας, συνήθως πρέπει να σταματήσει κάτι σε αντάλλαγμα. Τις περισσότερες φορές, είναι μία κλασσική τροφή σε ετοιμότητα - και αυτή η τροφή συχνά είναι το ψωμί. Έχουμε ήδη μιλήσει για το ότι δεν υποστηρίζουμε τρελές δίαιτες, αλλά τι γίνεται όταν προσπαθείτε να τρώτε καλύτερα; Υπάρχει κάποιος λόγος που θα έπρεπε να εξαλείψετε το ψωμί;

Γιατί άλλωστε, υπάρχει στη διατροφή μας από πάντα, σωστά; Το ψωμί είναι πανταχού παρόν, τόσο πολύ που έχουμε πολλά ρητά και κλισέ: τον άρτον τον επιούσιον, ψωμί κι αλάτι, είπαμε το ψωμί ψωμάκι… πήρατε μια εικόνα. Επιπλέον, υπάρχουν αρκετές δυτικές κοινωνίες (όπως πχ Γαλλία και Ιταλία) όπου οι άνθρωποι ζουν πολλά χρόνια υγιείς χωρίς να ανησυχούν για το ψωμί τόσο πολύ - απλά υπάρχει και είναι καλό.

Αλλά δεν μπορούμε όλοι να ακολουθήσουμε την τέλεια Μεσογειακή διατροφή 100% κάθε φορά. Οπότε η ερώτηση παραμένει: ψωμί - να τρώει κανείς ή να μην τρώει;

Ορίστε τι λένε οι ειδικοί

Η επαγγελματική πλευρά του ψωμιού λέει: το ψωμί είναι ένας υπέροχος τρόπος για να λάβουμε τους σύνθετους υδατάνθρακες που χρειαζόμαστε. Αν ακολουθείτε μία ισορροπημένη διατροφή, δεν μπορείτε να εξαλείψετε τους υδατάνθρακες. Για την ακρίβεια, θα πρέπει να τρώτε μία καλή ποσότητα υδατανθράκων, γιατί προσφέρουν πολλά πράγματα και βοηθούν το σώμα μας να λειτουργεί σωστά, και αυτά τα πράγματα δεν είναι εύκολο να τα αντικαταστήστε με κάτι άλλο. Το ψωμί είναι ένας από τους ευκολότερους τρόπους για να πάρετε αυτούς τους υδατάνθρακες - είναι ευρέως διαθέσιμο, και είναι πολύ νόστιμο.

Η πλευρά του μη-ψωμιού λέει: όλοι οι υδατάνθρακες είναι ίδιοι. Το λευκό ψωμί χωνεύεται πολύ πιο γρήγορα από άλλους υδατάνθρακες, και επομένως πηγαίνει στο αίμα μας σαν ζάχαρη. Είναι όπως το λευκό ρύζι, δεν υπάρχει κάτι που να είναι αρκετά θρεπτικό μέσα στην τροφή ώστε να καθυστερήσει τη χώνεψη, και τα επίπεδα πείνας αυξάνονται πολύ πιο γρήγορα εξαιτίας των επιπέδων ινσουλίνης που παράγονται με τέτοιες εκρήξεις ζάχαρης.

Αυτό μας οδηγεί σε μία μεγαλύτερη συζήτηση για τους υδατάνθρακες γενικά, και για το αν οι δίαιτες χαμηλές σε υδατάνθρακες είναι πραγματικά πιο υγιείς, βιώσιμες και καλές για το σώμα μας. Θυμηθείτε - μπορείτε να βρείτε επιστημονικά (και διατροφικά) στοιχεία για τα πάντα σχεδόν, αν ψάχνατε αρκετά καλά.

Πρώτα, μην ανησυχείτε τόσο πολύ.

Όπως πάντα, καταλήγει στις ίδιες αρχές για τις οποίες πάντα μιλάμε:

Μην σκέφτεστε υπερβολικά την επιστήμη. Απλά επειδή υπάρχει κορεσμός από γνώμες διατροφολόγων και διαιτολόγων δε σημαίνει ότι πρέπει να δεχτούμε κάθε μία απ’αυτές. Πολλές από τις μελέτες τους αντικρούουν η μία την άλλη και το όλο θέμα είναι βασικά μία μεγάλη διαρκής διαφωνία χωρίς καμία τελική λύση. Αντί να ακολουθείτε τα πάνω και τα κάτω της, είναι καλύτερα να μείνετε πιστοί στις αρχές, από τις οποίες προσπαθούμε να χτίσουμε όλες τις συμβουλές μας:

Φάτε καλό ψωμί. Μην επιλέγετε να φάτε άσπρο ψωμί. Αν ακολουθείτε οποιουδήποτε είδους πρόγραμμα με “ολικές τροφές” ή αν “τρώτε καθαρά”, το λευκό ψωμί θα πρέπει ήδη να είναι εκτός λίστας. Είναι συνήθως γεμάτο ζάχαρη (ή σιρόπι καλαμποκιού υψηλό σε φρουκτόζη) και περιέχει μία γελοία, περιττή ποσότητα αλατιού. Όσο μπορείτε να τρώτε ψωμί ολικής αλέσεως, ή πίτα, ή βασικά οτιδήποτε άλλο παρά λευκό ψωμί, είναι καλύτερο.

Ακολουθήστε τον κανόνα φούρνος-ή-τίποτα. Αυτό είναι κάτι απλό και είναι ακριβώς ο τρόπος με τον οποίο πολλοί Ιταλοί και Γάλλοι συνεχίζουν να τρώνε ψωμί. Αν σκέφτεστε να μειώσετε το ψωμί αλλά δε θέλετε να κάνετε τόσο μεγάλη προσπάθεια, απλά βάλτε την προσπάθειά σας στο να αγοράσετε ψωμιά μόνο από αληθινό φούρνο. Αυτό όχι μόνο είναι πιο νόστιμο, αλλά δε χρειάζεται να ανησυχείτε για τις άχρηστα πρόσθετα σάκχαρα και περιττά συστατικά.

Α, και ένα ακόμα σημαντικό πράγμα: Αυτό ισχύει για όλα τα ψωμιά. Απλά επειδή ένα σάντουιτς στα Everest φαίνεται να έχετε υγιή ποσότητα θερμίδων αυτό δε σημαίνει ότι το ψωμί δεν είναι γεμάτο από συντηρητικά και περιττά πρόσθετα. Το ίδιο ισχύει και για οποιοδήποτε hot dog. Έχετε δοκιμάσει ποτέ να αγοράσετε, ας πούμε, ψωμιά για χάμπουργκερ που δεν περιέχει ζάχαρη; Είναι πιο δύσκολο απ’ ότι νομίζετε - οπότε αφήστε τον κανόνα φούρνος-ή-τίποτα να τα ξεχωρίσει όλα αυτά για εσάς. Αν δεν έχει φτιαχτεί σε φούρνο, τις τελευταίες 2 ή 3 ημέρες - παραλείψτε το.

Μην αγοράζετε κομμένο σε φέτες ή συσκευασμένο ψωμί. Αυτή είναι μία εύκολη να τη θυμάστε διαφοροποίηση στον κανόνα του φούρνου. Προφανώς θα έχει κάποιες εξαιρέσεις (η καλή πίτα είναι σχεδόν πάντα σε σακούλες), αλλά αν χρειάζεστε έναν πολύ απλό κανόνα να θυμάστε, αυτός είναι ένας. Αγοράστε μόνο φρέσκο-ψημένα καρβέλια και κόψτε αυτό που χρειάζεστε. Το ψωμί κρατάει περισσότερο όταν δεν είναι κομμένο σε φέτες από πριν.

Α, και αν είστε οπαδός της μαργαρίνης ή του βουτύρου στο ψωμί - αλλάξτε το με παρθένο ελαιόλαδο. Διατηρήστε το βούτυρο (παραλείψτε εντελώς τη μαργαρίνη) για τα εστιατόρια μόνο, και συνηθίστε την εκπληκτική γεύση του πολύ πιο υγιούς ελαιόλαδου στο σπίτι. Το σώμα σας θα σας ευχαριστεί.

Μην τρώτε πολύ. Αν υπάρχει κάτι που θα πρέπει να υπάρχει κάτι για το οποίο θα πρέπει να προσέχετε τις μερίδες σας είναι το ψωμί. Πάρτε το με το μαλακό, απολαύστε το, και μην το κάνετε τον κύριο πρωταγωνιστή κάθε γεύματος. Αν το κάνετε αυτό, και μείνετε πιστοί στον κανόνα φούρνος-ή-τίποτα, θα είστε εντάξει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου